Kun tapanani on lukea sunnuntain lehdestä kuolinilmoitussivut, sitten vihkiparit ja lopuksi oikein nautiskellen vauvojen nimet, niin olen kiinnittänyt huomioni yhteen seikkaan. Nimittäin nyt eivät ole muodissa ulkomaan kieliset taikka pehmeät, lällyt nimet, kuten... tai en sanokaan. Nyt lapset saavat jämäköitä nimiä. Tänäänkin tiedotettiin muun muassa seuraavista nuorukaisista ja neidoista, joista yksi oli oman isoäitini täysi etunimikaima:

  • Siiri Ilona
  • Tuomas Eemeli
  • Vilho Onni Antero
  • Lenni Emil
  • Aliisa Kerttu Johanna
  • Lauri Veikko Kalevi
  • Valtteri Johannes
  • Vilho Petteri Olavi
  • Matti Samuel
  • Iida Olivia
  • Jermu Valtteri
  • Linnea Saima Cecilia
  • Emma Amanda
  • Siiri Salme Lydia
  • Iida Sofia Simontytär.

Tämä otoksenihan tietysti on äärettömän kattava ja hyvin tieteellinen. Jotain trendiä varmaan tämäkin edustaa, kun olen monena sunnuntaina huomannut asian. Nämä ovat hyviä nimiä, joiden kanssa varmaan voi elää niin lapsena kuin aíkuisenakin. Eipä silti, omaansa on itse kunkin tyydyttävä, vaikkei sitä sietäisikään ellei halua muuttaa koko identiteettiään. Moni tietysti senkin tekee tai ottaa viralliseksi nimekseen vakiintuneen lempinimensä. Mulla raukalla kun eivät edes ne olleet lapsena hovikelpoisia, vaikka systerit vieläkin joskus kutsuvat niillä nimillä.

Tytär sai nimekseen yhden muunnoksen jo silloin edesmenneen isoäitinsä toisesta nimestä. Nimi ei miellyttänyt ollenkaan lapsen isoisää, vaan tämä kutsui ainoaa lapsenlastaan itse antamallaan nimellä Mari. Ai että se sieppasi minua, kun olin itse halunnut mielestäni kauneimpana tietämänäni nimen lapselleni. Ei tullut yhtään mieleen, että evakkoreissut tehnyt appiukko saattaisi pahastua venäläistaustaisesta nimestä. Minua nyppi erityisesti se, että toinen mielestäni venäläistä alkuperää oleva nimi Anja, jota kantoi papan toinen sukulaistyttö, ei ollenkaan saanut häntä hyppimään seinille. Onneksi emme olleet kertoneet nimisuunnitelmista etukäteen, kuten ei sitten omakaan tytär minulle. Varmuuden vuoksi, sanoi hän. Jos nimestä ei saa sopimattomia väännöksiä ja se muuten on hyvien tapojen mukainen, niin ei siinä ainakaan isovanhemmilla pitäisi olla mitään sanomista.