Ei näemmä pitäisi lukea uutisia ollenkaan. Erehdyin äsken Ylen alueuutisten Uudenmaan osioon, jossa selvitettiin merkillistä asiaa. Päärata, siis se rautatie, joka rakennettiin ja otettiin käyttöön joskus 1800-luvun puolivälissä ja joka on nykyisin Suomen tukkoisin ja vilkasliikenteisin rata, onkin nyt liito-oravan asuma-alueella! Asia vaatii tarkkaa lisäselvitystä, joskin Uudenmaan ympäristölautakunta (???) huomauttaa, että tarkastelussa on otettava huomioon haittojen lisäksi myös radan mukanaan tuomat edut. Voi elämän kevät!

"Kerava-Riihimäki rataosuuden laajentaminen neliraiteiseksi edellyttää laajaa luontoselvitystä. Keväällä tehtyjen kartoitusten mukaan päärata halkoo muun muassa liito-oravien asuinalueita.

Uudenmaan ympäristölautakunta esittää nyt, että hankkeen ympäristövaikutusten tarkastelussa arvioitaisiin myös kiskoliikenteen myönteisiä vaikutuksia muun muassa asuntorakentamisen, joukkoliikenteen ja tavarakuljetusten kannalta. Selvitysten on määrä valmistua ensi vuoden puolella."

Tarkistin rakentamisajankohdan: Helsinki - Hämeenlinna-rata rakennettiin vv. 1858 - 1862 ja sitä on tästä alkaen kutsuttu pääradaksi. Nyt kun suunnitteilla on todella tukkoisen kaksiraiteisen radan levittäminen neliraiteiseksi välillä Kerava - Riihimäki, niin eikös vaan liito-orava singahdakin esille.

Enhän minä tietenkään halua vaikeuttaa liito-oravan elinoloja, mutta kuka koskaan on pääradan varressa nähnyt yhtäkään? Ja jos on, niin miten neljä raidetta vaikeuttaa olennaisesti olosuhteita kahteen verrattuna? Olen ymmärtänyt, että otus nimensä mukaisesti liitelee puusta toiseen, mutta muistaakseni tämä rata ei miltään matkalta kulje metsän keskellä. Tosin sitä en tiedä, miten pitkiä matkoja orava osaa lentää, mutta tuskin nyt sentään kymmeniä metrejä. Olen kyllä lukenut, että yhdessä lähimetsikössä, siis meidän mutta ei radan lähimetsikössä, asuisi liito-orava. Ja tuttavamme Lahdesta on kerran nähnytkin siellä päin yhden ihka elävänä.

Entäpä jos arvoisa arviointilautakunta tuleekin siihen tulokseen, että oravan edut ajavat ihmisten etujen yli, niin mitä sitten? Rata rullalle ja toiseen paikkaan, vai? Vai nyt junalla töihin kulkeville oma auto alle ja baanalle?