Luen aina M&M eli Markkinointi ja mainonta -lehdestä palstan HÄH! Näet sitä pysyy ajan hermolla, kun lukee palstan, jossa "markkinointiviestinnän ammattilaiset kertovat, mistä mainoksessa on pohjimmiltaan kyse". Useimmiten palsta kirvoittaa mukavat naurut perjantai-illan kunniaksi, kuten nytkin. Toimittaja Lauri Sihvonen (en mene sanomaan, onko tämä hänen vakipalstansa, vai onko hänellä muitakin kysymyksen heittäviä kollegoita, mutta joka tapauksessa eilisen palstan oli tämä herra signeerannut.

Näin palsta alkaa: "Destia aloitti Tosi Toimet -kampanjan elokuvateatterissa ja netissä. Remonttiohjelman tyyliin tehdyissä spoteissa Markku ja Ari puhuvat infra-alasta.." ja sitten alkaa pieni vinoilu Destiasta ja infra-alasta. Viestintäjohtaja ja markkinointipäällikkö yrittävät kiemurrella, kun Lauri S. mm. utelee, että mahtavatko nuoret, joille siis kampanja on suunnattu, ymmärtää, mitä tarkoittaa "infra-ala" ja mikä helkkarin firma on Destia!

Tiedätkös sinä? Minulla oli jonkinlainen hatara käsitys infra-alasta, kun satuin tietämään mitä tarkoittaa infrastruktuuri ja päättelin, että tämä hieno sana pohjautuu siihen. Destia ei sanonut minulle mitään.

Tämmöinen "infra-ala" -sana oli mulle aivan uusi. Infra-alan opiskelijat kuulemma kyllä tietävät. Hyvä onkin tietysti tietää, jos alaa opiskelee. Mutta entäpä ne tuhannet peruskoululaiset tai lukiolaiset, joita pitäisi oikein tosissaan saada houkuteltua alalle? Viestintäjohtajan suulla sanottiin, että alalle ei valmistu tarpeeksi tekijöitä.

Puhumattakaan sitten itse mainoksen allekirjoittajasta eli tästä Destiasta. Sehän on entinen Tieliikelaitos, olisiko entiseen aikaan ollut peräti Tie- ja vesirakennuslaitos, jolla nimellä tämmöinen vanhempi ihminen sitä vieläkin voisi puhutella. Jälleen voin siteeraa viestintäjohtajaa: "Me ollaan sitä vuoden verran nyt viestitty. Mediaseurannan mukaan meidät tunnetaan Destiana noin 100-prosenttisesti. Jutuissa ei usein enää edes mainita, että olemme entinen Tieliikelaitos. Kyllä meidät tunnetaan."

Jaa, minä varmaan sitten olen se "noin" joka ei tunne. Ehkä pitää opetella tuntemaan, kun samaisen laitoksen on tarkoitus pikapuoliin tai ainakin lähivuosina ruveta sorkkimaan meidän lähikadun ja Isontien liittymää. Eikä ainakaan suunnitelmien mukaan yhtään paremmaksi, mutta se taas on toinen tarina.

Sen verran utelias olin, että menin tämän Destian nettisivuille katsomaan mainoksen. Hyvä mainos etenkin, jos kuuluu kohderyhmään ja ymmärtää mistä on kysymys. En halua väheksyä kasvavan koulunuorison älynlahjoja enkä edes tunne kovin montaa, mutta nämä tuntemani eivät takuulla tiedä, mistä on puhe, kun puhutaan infra-alasta, joten eivät osaa alalle hakeutuakaan. Vai tietävätkö muka? Toimittaja Sihvosen käsitys paistoi rivien välistä - ja niinpä lukiessani hekottelin hyvässä yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.

Toimittaja oli käynyt kysäisemässä myös mainostoimiston näkökantoja, kuten hyviin tapoihin kuuluu ja tiedusteli mm. sitä miksi mainoksessa tavoitellaan vain markkuja ja areja. "Toki Destia haluaa myös naisia töihin, mutta kun ala on tuollainen, pääosa on miehiä", arveli mainostoimisto Rientolan naispuolinen projektijohtaja. Niinpä, spotissa nämä "markut ja arit" piirtelivät tiekarttoja ja taisivat ottaa ihan valokopioitakin niistä... on se niin miehistä hommaa. Eikä sukupuolikysymys kuulemma tullut esille edes esitestausvaiheessa eikä näemmä tullut mieleen tekijöillekään. No, eihän tietysti ihan kaikesta tarvitse tehdä sukupuolikysymystäkään, hyi minua.

En ymmärrä, miksi vanhat hyvät firmannimet pitää muuttaa käsittämättömiksi destioiksi ja itelloiksi ja ties miksi? Pahinta on se, kun nimeä muutetaan lähes vuosittain ja aina otetaan käyttöön täysin merkityksettömiä uusia sanoja, joita ei voi edes minkään muistisäännön mukaan painaa mieleen. Miksei posti voinut olla posti ja tieliikelaitos tieliikelaitos?