Puhelin soi aamulla. Siellä oli postipoika, joka ilmoitti, että Hoppuhallin paketti on tullut. Olin ällikällä lyöty, sillä nythän on keskiviikko. Maanantain postissa tuli Hobby hallin kuvasto, josta tein saman päivän iltana hyvin myöhään useamman kamppeen tilauksen. Tilasin mm. pölynimurin ja peitesetin sekä muutaman muun kapineen. Nettisivu kertoi, että kaikkea oli saatavilla heti varastosta. Tilaajaa myös kehotettiin tilaamaan kaikki kerralla, jotta ne saadaan toimitettua kerralla varsinkin jos halutaan kotiinkuljetusta. Minä tein työtä käskettyä ja kun arvelin, että nyssäkästä tulee aika iso, tilasin myös sen kotiinkuljetuksen. Toimitus luvattiin viikossa, mutta se tuli todella jo tänään eli kiitettävän nopeasti.

Mutta olisihan se nyt ollutkin ihme, jos kaikki kamat olisivat tulleet samassa kuormassa. Eniten odotin uutta pölynimuria, varsinkin kun olin jo katsellut kaksi päivää, että roskaista on, mutta en millään viitsisi enää käyttää vanhaa romua. Testaisin sitten kunnolla sen uuden imurin tehoa...

Se, mitä vähiten kaipasin, oli talvipeittopaketti. Sehän tietysti tuli nyt tässä ensimmäisessä toimituksessa. Kun tulossa on vielä kolme erillistä artikkelia, niin onpa mielenkiintoista nähdä, ajaako postipoika vielä kolme eri reissua. Ja kuinka moneen kertaan asiakkaalta laskutetaan kotiinkuljetuksesta.

Näin siis teoria ja käytäntö taas kerran poikkeavat toisistaan. Minä yksinkertaisuuttani jo kuvittelin, että postimyyntifirma optimoi kuljetuskustannukset, säästää pakkausmateriaalia ja myös energiaa.

Kerron taatusti myöhemmin kokemukseni pölynimurista. Tilasin nimittäin pölypussittoman imurin, joista tiedän olevan erilaisia kokemuksia.Desibelejä ainakin tässä on riittävästi, mutta hankitaan sitten vaikka kuulosuojaimet, jos se muuten toimii. Nyt ei tarvitse enää pelätä koirankaan säikkymistä. Ajattelisin, että pölysäiliön voi käydä tyhjentämässä suoraan kompostilla. Olen nimittäin tympääntynyt kalliiden pölypussien metsästykseen. Jopa merkittömät pussit maksavat nykyisin maltaita. Jos tämä on hyvä, tilaan pian toisen yläkertaan, jonka imuri on yhtä risa kuin alakerrassakin. Meillä on sen verran hankalat raput, ettei imuria oikein voi kuljettaa kerroksesta toiseen. Kumpikin on varmaan jo 15 - 20 vuotta palvelleita, joten joutavat lähteäkin.

Hankinnoista puheen ollen: mies kävi kaupungilla ja tuli äsken kotiin tarkistamaan, onko hänen tilillään rahaa. Hän ei lähtiessään puhunut muusta kuin postissa käymisestä, mutta kävikin valokuvakaupassa katselemassa järkkäriä. Minä omin hänen Olympuksensa, johon hän ei ollut itse tyytyväinen, mutta minä puolestani olen tyytyväinen. Nyt hän toivottavasti saa sen mistä on koko kesän haaveillut. Järjestelmäkamera on minulle ihan liian monimutkainen, sillä olen nopeiden kuvien räpsijä. Suurennan sitten tarvittaessa detaljeja tietokoneen ruudulla.

Tuli mieleeni, että oikeastaan minun pitäisikin ommella kangaspussukka kameralleni, jotta uskaltaisin pistää sen tarvittaessa käsilaukkuun. Pikkudigi on minulla aina laukussa, mutta esimerkiksi kyläreissuilla voisi olla kiva olla hyvää parempi mukana. Mies ei aikanaan ostanut tälle kameralle omaa suojalaukkua, kun meillä on parikin oikein kunnollista, isoa kameralaukkua talossa. En vain nykyään viitsi raahata niitä mukana, kun kamera kuitenkin muuten on käsilaukkukokoa.